تهران آرت آکادمی

۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل راه آهن اردبیل اختصاص یافت

۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل راه آهن اردبیل اختصاص یافت

به گزارش بازار، داود شایقی روز دوشنبه اظهار کرد: اولین تخصیص به ارزش ۱۲ هزار میلیارد ریال برای راه آهن اردبیل در نظر گرفته شد که از این مبلغ تاکنون هفت هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اختصاص داده شده و تلاش داریم بقیه مبلغ را هم به زودی دریافت کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل از اجرای ۴۸ طرح ملی در استان خبر داد و گفت: از محل اوراق اسلامی جذب اعتبارات بر اساس تبصره‌های قانونی بودجه ۱۴۰۴ در حال انجام است و تلاش بر این است تا ۴۸ طرح ملی در استان هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد.

شایقی با بیان اینکه طرح‌های توسعه استان امسال در دستور کار مدیران دستگاه‌های اجرایی است و انتظار می‌رود روند مطلوبی را در این بخش شاهد باشیم ، افزود: علاوه بر تکمیل طرح‌ها با پیشرفت ۷۰ درصد و تحقق شعار سال، اولویت امسال تکمیل واحدهای آموزشی و اجرای طرح‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی است که در این زمینه نیز اولویت اختصاص اعتبارات مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به تبصره‌های قانونی بودجه ۱۴۰۴ در استان بیان کرد: در تبصره سه قانون بودجه ۱۴۰۴ بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد ریال منابع از طریق فروش نفت برای اختصاص قیر به دستگاه‌های متولی در نظر گرفته شده که امیدواریم راه و شهرسازی، راهداری، نوسازی مدارس و سایر دستگاه‌های عمرانی با جذب این اعتبارات بتوانند آسفالت‌ریزی را جزو برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهند.

شایقی دیگر ظرفیت تبصره بودجه را اختصاص ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن برای توسعه طرح‌های استانی اعلام کرد و گفت: در بخش کشاورزی با هدف گسترش آبیاری مدرن ۸۵ درصد منابع از طریق دولت و ۱۵ درصد از طریق زارعان تامین خواهد شد.

وی اظهار کرد: برای توسعه طرح‌های آبرسانی و اجرای طرح‌های فاضلاب نیز منابع خوبی در نظر گرفته شده و در کنار آن برای توسعه حمل و نقل و ساخت مسکن در تبصره بودجه ۱۴۰۴ ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که قطعاً با ابلاغ آن به دستگاه‌های متولی می‌توان پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: در تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۴ باید اطلاعات تمام کارکنان دولت در سامانه سینا ثبت و پرداختی حقوق و مزایا به صورت مشخص و شفاف از طریق این سامانه انجام شده و جذب و به‌کارگیری نیرو نیز شرایط خاص ابلاغی را خواهد داشت.

تکمیل و افتتاح پروژه راه‌آهن اردبیل که در مراحل نهایی ساخت قرار دارد، از جمله آرزوهای مردم استان اردبیل به شمار می رود با تاکید مسئولان امر در اولویت اجرایی قرار گرفته و تلاش گسترده‌ای از سوی وزارت راه و شهرسازی برای اتمام عملیات اجرایی، تکمیل و آماده‌سازی آن برای افتتاح انجام شده است.

عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل- میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۴ آغاز شد اما سال‌ها راکد ماند تا این که مسئولان دولت یازدهم عملیات اجرایی آن را از سر گرفتند و در دولت دوازدهم نیز کار تا مرحله پایانی پیش رفت اما به سرانجام نرسید.

تکمیل ساخت راه‌آهن اردبیل- میانه که جزو سخت‌ترین طرح‌های ریلی کشور به شمار می‌رود، با پیگیری مسئولان امر در سال های اخیر سرعت گرفته و با وجود تنگناهای اعتباری اقدامات زیرسازی و ریل‌گذاری آن آغاز شده است.

بنا به اعلام مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور، تاکنون ۱۳۵ کیلومتر از پروژه ۱۷۵ کیلومتری راه‌آهن اردبیل ـ میانه به صورت ۱۱۰ کیلومتر از سمت اردبیل و ۲۵ کیلومتر از سمت میانه ریل‌گذاری شده است.

این خط ریلی پس از نزدیک ۲ دهه از آغاز عملیات ساخت، افزایش پیشرفت فیزیکی در چند سال اخیر در آستانه تکمیل شده و افتتاح قرار گرفته است.

مشخصات این پروژه ریلی کشور که در ۱۲ قطعه در حال اجرا است، شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت است.

همچنین مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر، ۲۷ کیلومتر تونل و بازگشایی هفت کیلومتر گالری از دیگر مشخصات فنی این پروژه به شمار می‌رود که تکمیل و احداث آن را در زمره دشوارترین پروژه‌های عمرانی کشور قرار داده است.

به گفته مسئولان امر ، در پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آب‌رو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا شده است.

حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن‌آلات، میلگرد، کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.

وزیر راه شهرسازی در جریان سفر بهمن ماه سال گذشته خود به استان اردبیل وعده داد که سه هزار میلیارد ریال از اعتبارات امسال به این پروژه تزریق شود و برای سال آینده هم تفاهم شده است که ۱۵ هزار میلیارد ریال سازمان برنامه و بودجه پرداخت کند، حدود پنج هزار میلیارد ریال هم از محل منابع مولدسازی تامین شود.

ساخت راه‌آهن اردبیل- میانه که جزو سخت‌ترین طرح‌های ریلی کشور به شمار می‌رود، پیش از سال ۹۴ با کندی پیش می‌رفت، اما با پیگیری مسئولان امر این طرح سرعت گرفت و با وجود تنگناهای اعتباری اقدامات زیرسازی و ریل‌گذاری آن تسریع شد.

مشخصات این پروژه ریلی که در ۱۲ قطعه در حال اجرا است، شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت است.

استان مرزی اردبیل می‌تواند در ترانزیت بار و کالا به همسایگان شمالی نقش موثری داشته باشد، این امر به‌ویژه در چهارچوب سیاست همسایگی و گسترش تعامل با کشورهای منطقه حائز اهمیت است و از این جهت عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل – میانه سرعت گرفتهاست.

مراحل مطالعاتی ادامه این خط ریلی و اتصال آن به نقطه مرزی در پارس‌آباد ادامه دارد و با اجرای آن، کشورمان نقش بسزایی در ترانزیت و حمل و نقل شمال ـ جنوب ایفا خواهد کرد.

نکته مهم اجرای خط آهن اردبیل به مغان این است که به لحاظ جغرافیایی فاصله اردبیل تا پارس‌آباد از نظر توپوگرافی پیچیدگی زیادی ندارد و در مقایسه با سایر پروژه‌های مطرح ریلی کشور، هزینه اجرا و تملک اراضی مسیر اجرای آن هم بسیار پایین برآورد شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =