به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، بر پایه فصل سوم «آئیننامه ثبت و اشاعه پیشنهادها، پایاننامهها، و رسالههای تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آنها» (شماره ۱۹۵۹۲۹/و تاریخ ۶/۹/۱۳۹۵)؛ دسترسی آزاد و رایگان به تماممتن پایاننامهها و رسالهها (پارسا) در پایگاه اطلاعات علمی ایران «گنج» از سال ۱۳۹۵ و با پرچمداری دانشگاهها و پژوهشگاههای این وزارت آغاز شد.
بر پایه این آییننامه؛ اطلاعات کتابشناختی، چکیده، و ۲۰ برگ نخست هر پارسا؛ بیدرنگ پس از ثبت در ایرانداک در دسترس همگان گذارده میشوند. در همین چارچوب نیز دسترسی آزاد و رایگان به تماممتن پایاننامههای کارشناسی ارشد پس از ۱۸ ماه و رسالههای دکتری پس از ۳۰ ماه از زمان دفاع، برای همگان در «گنج» فراهم شد. کاربران میتوانند در هر هفت روز، تماممتن پنج پارسا را دریافت (دانلود/مشاهده) کنند.
بر این پایه، در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، دسترسی رایگان به تماممتن ۷۱۵ هزار و ۸۸۱ پایاننامه کارشناسی ارشد و ۷۵ هزار و ۳۴۱ رساله دکتری در «گنج» فراهم بود. در این سال تحصیلی، تماممتن ۴۵۵ هزار و ۱۹۰ پایاننامه و ۵۲ هزار و ۲۵۰ رساله را ۱۸۳ هزار کاربر، نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بار دریافت کردند. جدول زیر گنجینههای پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) و آمار دریافت آنها را در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ نشان میدهد.
گنجینه | شمار (عنوان) | شمار (تماممتن) | شمار دریافت (بدون تکرار) | درصد دریافت | شمار دریافت (با تکرار) | میانگین دریافت هر مدرک |
پایاننامههای کارشناسی ارشد | ۸۶۲.۰۵۲ | ۷۱۵.۸۸۱ | ۴۵۵.۱۹۰ | ۶۳ | ۱.۲۵۸.۴۱۷ | ۲.۷۶ |
رسالههای دکتری | ۱۱۷.۷۵۶ | ۷۵.۳۴۱ | ۵۲.۲۵۰ | ۶۹ | ۱۷۲.۵۵۲ | ۳.۳ |
همه | ۹۷۹.۸۰۸ | ۷۹۱.۲۲۲ | ۵۰۷.۴۴۰ | ۶۴ | ۱.۴۳۰.۹۶۹ | ۲.۸۱ |
شمار و میانگین دریافت تماممتن پارساها در هفت سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در جدول زیر آمدهاند. در این سالها، تماممتن پارساها، روی هم نزدیک به ۹ میلیون و ۱۲۳ هزار بار دریافت شدهاند.
سال تحصیلی | شمار دریافت (با تکرار) | میانگین دریافت روزانه در ۳۶۵ روز (با تکرار) |
۱۳۹۷-۱۳۹۶ | ۴۳۲.۶۰۵ | ۱.۱۸۵ |
۱۳۹۸-۱۳۹۷ | ۱.۵۱۷.۰۲۶ | ۴.۱۵۶ |
۱۳۹۹-۱۳۹۸ | ۱.۵۸۰.۰۶۴ | ۴.۳۲۸ |
۱۴۰۰-۱۳۹۹* | ۱.۱۸۴.۶۸۸ | ۳.۲۴۶ |
۱۴۰۱-۱۴۰۰ | ۱.۵۱۸.۲۸۴ | ۴.۱۵۹ |
۱۴۰۲-۱۴۰۱ | ۱.۴۵۹.۸۷۹ | ۳.۹۹۹ |
۱۴۰۳-۱۴۰۲ | ۱.۴۳۰.۹۶۹ | ۳.۹۲۰ |
* دسترسی به تماممتن پارساها از یکم دی تا پایان سال ۱۳۹۹ امکانپذیر نبود.
شمار دریافت تماممتن پارساها در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ برای هفت گروه آموزشی در جدول زیر آمده است. همانگونه که در این جدول دیده میشود، بیشترین پارساهای دریافت شده برای گروه آموزشی علوم انسانی بودهاند.
رتبه | گروه | شمار دریافت (بدون تکرار) | درصد نسبی | رتبه | گروه | شمار دریافت (بدون تکرار) | درصد نسبی |
۱ | علوم انسانی | ۲۶۴.۳۱۲ | ۵۲.۰۸ | ۵ | علوم پزشکی | ۱۱.۹۷۱ | ۲.۳۵ |
۲ | علوم پایه | ۵۸.۵۱۵ | ۱۱.۵۳ | ۶ | هنر | ۳۱.۶۵۵ | ۶.۲۳ |
۳ | فنی و مهندسی | ۹۹.۲۰۴ | ۱۹.۵۴ | ۷ | دامپزشکی | ۲.۵۶۶ | ۰.۵ |
۴ | کشاورزی | ۳۹.۴۳۶ | ۷.۷۷ | همه | ۵۰۷.۴۴۰ | ۱۰۰ |
کاربران در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، تماممتن پارساهای ۵۷۳ مؤسسه را دریافت کرده که بیشترین آنها از دانشگاه تهران بودهاند. دانشگاههای تربیت مدرس، علامه طباطبائی، فردوسی مشهد و آزاد اسلامی (تهران مرکزی) نیز در جایگاههای دوم تا پنجم هستند. شمار دریافت تماممتن پارساهای ۱۰ مؤسسه نخست در جدول زیر آمده است.
رتبه | نام مؤسسه | شمار پارسا در گنج | شمار دریافت (با تکرار) | درصد دریافت | رتبه | نام مؤسسه | شمار پارسا در گنج | شمار دریافت (با تکرار) | درصد دریافت |
۱ | دانشگاه تهران | ۷۰.۷۳۲ | ۲۷.۰۳۰ | ۳۸.۲ | ۶ | دانشگاه تبریز | ۲۵.۶۷۱ | ۱۳.۵۴۵ | ۵۲.۷ |
۲ | دانشگاه تربیت مدرس | ۳۴.۵۰۹ | ۱۷.۲۳۳ | ۴۹.۹ | ۷ | دانشگاه شهید بهشتی | ۱۹.۶۳۷ | ۱۰.۱۴۲ | ۵۱.۶ |
۳ | دانشگاه علامه طباطبائی | ۲۱.۷۳۴ | ۱۵.۲۱۰ | ۶۹.۹ | ۸ | دانشگاه پیام نور استان تهران | ۱۶.۸۲۷ | ۹.۸۰۶ | ۵۸.۲ |
۴ | دانشگاه فردوسی مشهد | ۲۷.۶۱۴ | ۱۵.۱۹۸ | ۵۵.۰ | ۹ | دانشگاه صنعتی اصفهان | ۱۵.۹۷۰ | ۸.۷۴۲ | ۵۴.۷ |
۵ | دانشگاه آزاد اسلامی (تهران مرکزی) | ۲۱.۲۵۲ | ۱۴.۱۴۱ | ۶۶.۵ | ۱۰ | دانشگاه گیلان | ۱۵.۱۰۵ | ۸.۳۷۱ | ۵۵.۴ |
شمار دریافت تماممتن پارساها برای ۲۰ رشته نخست در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در جدول زیر آمده است. همان گونه که این جدول نشان میدهد، بیشترین دریافت تماممتن پارسا برای رشته روانشناسی بوده است و رشتههای مدیریت، علوم تربیتی، حقوق، و الهیات و معارف اسلامی نیز در جایگاههای دوم تا پنجم هستند.
رتبه | رشته | شمار دریافت (با تکرار) | رتبه | رشته | شمار دریافت (با تکرار) |
۱ | روانشناسی | ۱۴۲.۵۴۴ | ۱۱ | جغرافیا | ۳۱.۶۴۳ |
۲ | مدیریت | ۱۱۰.۰۵۲ | ۱۲ | شیمی | ۳۱.۴۲۹ |
۳ | علوم تربیتی | ۹۰.۴۳۶ | ۱۳ | زبان و ادبیات فارسی | ۳۰.۰۹۸ |
۴ | حقوق | ۸۹.۸۴۳ | ۱۴ | زبان و ادبیات خارجی | ۲۹.۲۵۸ |
۵ | الهیات و معارف اسلامی | ۶۷.۹۴۴ | ۱۵ | علوم اجتماعی | ۲۸.۰۸۵ |
۶ | مهندسی کشاورزی | ۵۶.۵۴۵ | ۱۶ | مهندسی مکانیک | ۲۷.۱۷۵ |
۷ | مهندسی عمران | ۵۰.۴۹۹ | ۱۷ | حسابداری | ۲۳.۰۸۵ |
۸ | معماری | ۴۹.۸۷۱ | ۱۸ | هنرهای تجسمی (هنرهای تصویری) | ۲۰.۵۲۲ |
۹ | تربیت بدنی و علوم ورزشی | ۳۶.۱۹۰ | ۱۹ | مهندسی شیمی | ۱۸.۵۱۳ |
۱۰ | مهندسی برق | ۳۳.۴۹۴ | ۲۰ | علوم اقتصادی | ۱۸.۳۴۹ |
کاربران «گنج» تماممتن ۷۹۱ هزار و ۲۲۲ پارسا را در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ دریافت کردهاند. جدول زیر ۲۰ پارسا (۲۰ پایاننامه) را نشان میدهد که کاربران بیشتر از دیگر پارساها دریافت کردهاند.
رتبه | پارسا | شمار دریافت | رتبه | پارسا | شمار دریافت |
۱ | نقش هوش اخلاقی و حمایت اجتماعی در پیشبینی گرایش به رفتار پرخطر نوجوانان تحت پوشش بهزیستی | ۱۵۶ | ۱۱ | بررسی رابطه سازگاری اجتماعی، سازگاری تحصیلی و سازگاری هیجانی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دوره متوسطه | ۹۸ |
۲ | شگفتیهای آفرینش در آیینه نهجالبلاغه | ۱۴۳ | ۱۲ | بکارگیری سطوح مختلف هوش مصنوعی و رابطه آن با فرصتها و تهدیدهای شغلی در سیستم آموزش و پرورش از دیدگاه کارشناسان | ۹۷ |
۳ | شناسایی شاخص های ارزیابی فرهنگ سازمان با رویکرد تحلیل مضمون (مورد مطالعه: سازمان تامین اجتماعی) | ۱۳۲ | ۱۳ | بررسی رابطه بین رضایت شغلی و امنیت شغلی با عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه اورمیه | ۹۷ |
۴ | بررسی رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی با شادکامی | ۱۲۹ | ۱۴ | نقش واسطهگری سبکهای دلبستگی در بین سبکهای فرزندپروری و رشد اجتماعی | ۹۶ |
۵ | بررسی رابطه نشخوار فکری با کمالگرایی و خودکارآمدی تحصیلی | ۱۲۵ | ۱۵ | ارتباط کارکرد خانواده، دشواری در تنظیم هیجان و ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی با اعتیادپذیری | ۹۴ |
۶ | اثر بخشی بازی درمانی بر کاهش پرخاشگری و ارتقای تعامل اجتماعی در کودکان مبتلا به اوتیسم | ۱۲۴ | ۱۶ | رابطه خودتنظیمی و خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی با نقش واسطهای تابآوری تحصیلی | ۹۳ |
۷ | هوش مصنوعی در نظام مالکیت فکری | ۱۲۱ | ۱۷ | رابطه بین عزت نفس و خودپنداره با بیش فعالی در بین نوجوانان شهر کرمان | ۹۳ |
۸ | اثربخشی زوج درمانی هیجانمدار- فراشناختی بر پرخاشگری پنهان ارتباطی، نشخوار فکری و تحمل پریشانی عاطفی زوجین متعارض | ۱۲۰ | ۱۸ | نقش هوش مصنوعی در مدیریت دولتی | ۹۱ |
۹ | رابطه تفکر خلاق و تفکر انتقادی با پرخاشگری در نوجوانان پسر | ۱۰۷ | ۱۹ | اثربخشی ذهن آگاهی بر کنترل شناختی و تنظیم هیجان | ۸۹ |
۱۰ | بررسی نقش هیجان و تنظیم هیجان بر پیشرفت تحصیلی نوجوانان | ۱۰۱ | ۲۰ | بررسی رابطه بین اضطراب اجتماعی با انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی | ۸۸ |