در باب سینمای ایران برای شما علاقه مندان خبر داریم مبنی بر اینکه “وقتی «گشت ۲» برای خانواده‌ها مفید است و «ویلایی‌ها» نه! – اخبار سینمای ایران و جهان” که پیشتر بدان میپردازیم.

موضوع تحریم کارهای سینمایی در زمینه هنری از نمونه بحث‌هایی است که در چند سال واپسین و در دوره‌های زمانی مختلف مبدل به از مضامین مهم و التهاب‌آفرین سینمای ایران شده است. موضوعی که نخستین بار با تحریم فیلم سینمایی «گشت ارشاد۱» شروع شد  و این ایام به دلیل تحریم دو فیلم «مادر قلب اتمی» و «اکسیدان» مجددا مبدل به بحث داغ و جنجالی سینمای ایران شده است.

با اینحال در تماس با این مسئله چند نکته قابل توجه می باشد که بررسی آن و تامل بر چگونگی وقوع این موضوع می‌تواند تکلیف این جنجال‌ها را برای در بیشتر مواقع واضح کند.

۱. نخستین مسئله در تماس با این موضوع مرتبط به عدم تعیین معیارهایی واضح برای نشان دادن دادن فیلم‌های سینمایی در سینماهای زمینه است. معیارهایی نامشخص و حتی متناقض که هیچکس جز مدیران زمینه هنری متوجه آن نمی‌شوند! نمونه بارز این تناقض تحریم فیلم سینمایی «گشت ارشاد ۱» در سینماهای زمینه هنری و نمایش «گشت ارشاد ۲» در سینماهای زمینه است؛ آن هم در شرایطی که گشت ۲ اثری نسبتا مبتذل‌تر از ورژن پیشین خود بود! جالب آن که این فیلم بعد از نمایش در سینماها به وسیله موسسه نشریات تصویری سوره وابسته به زمینه هنری در تیراژی گسترده در شبکه نمایش خانگی توزیع شد!

۲. مدیران زمینه هنری تا به امروز در جواب به اعتراضات سینماگران پیرامون چرایی عدم اکران عده ای از کارهای در سینماهای زیاد خود، تنها به ذکر این مسئله بسنده کرده‌اند که هدفشان ممکن کردن محیطی خوب برای خانواده‌ها در سینما و نمایش فیلم‌های خوب خانواده‌هاست؛ با این اوضاع اکران فیلمی از قبیل «فروشنده» که اثری بطور کلی ضدخانواده شمرده می‌شود در سینماهای زمینه هنری به چه نحو قابل توجیه است؟ 

۳. غیر از این، فهرست کارهای تحریمی زمینه نشان می‌دهد که در گاهی از موارد عوامل سیاسی نیز در عدم نمایش فیلم‌ها موثر بوده است که عدم نمایش فیلم سینمایی «پل چوبی» که اثری در پشتیبانی از فتنه ۸۸محسوب می‌شد؛ یکی از مصادیق آن است. با اینحال موضوع آن‌جاست که زمینه حتی در این‌ مورد که نگاه خوبی را در عدم نمایش یک فیلم در پیش گرفت نیز حاضر نبود با روشنی و قاطعیت دلیل عدم اکران این فیلم را در سینماهایش بیان کند تا حداقل تحت نام یکی از زیرمجموعه‌های سازمان آگهی اسلامی درمقایسه با فیلمی که حامی فتنه ۸۸بود؛ موضع‌گیری کند.

۴. بی‌ثباتی در تصمیمات زمینه در تحریم کارهای سینمایی و واضح نبودن نگاه این سازمان در گزینش آثاری که اوضاع اکران در سینماهای این نهاد را دارند؛ در گاهی از موارد دلیل شده تا تحریم برخی از کارهای «بی‌خاصیت» نه فقط فایده‌ای برای سینمای ایران نداشته باشد؛ حتی با ممکن کردن فرصتی برای مظلوم‌نمایی صاحبان عده ای از این کارهای و آگهی گسترده آن‌ها بر تحریم شدن فیلم‌هایشان از جانب زمینه هنری به دلیل روشنی این کارهای باعث فروش بیشتر این کارهای شده است که مصداق کامل این مسئله را می‌توان در تماس با دو فیلم «پذیرایی ساده» و «مادر قلب اتمی» دید. فیلم‌های که به دلیل ضعف شدید ساختاریشان حتی صدای جریان شبه‌روشنفکری سینمای ایران را هم درآوردند با این وجود با چنگ زدن به همین حربه مظلوم‌نمایی در مقابل تحریم زمینه، توانستند به یک فروش نسبتا قابل قبولی دست بیابند! پس در این اوضاع نمایش چنین فیلم‌های بی‌مخاطب و ضعیفی که جذابیتی هم ندارند، بیشتر برای خانواده‌های ایرانی آسیب دارد و یا توزیع گسترده گشت ۲ به وسیله زمینه هنری در شبکه نمایش خانگی که مخاطب آن نسبتا بیشتر از سینماهاست؟! 

۵. نکته جالب ماجرای تحریم عده ای از کارهای سینمایی در زمینه هنری، سیاست یک بام و دوهوای زمینه در تماس با ورژن سینمایی و ورژن نمایش خانگی این کارهای است! برای نمونه اخیرا خبرهایی در تماس با احتمال خرید ورژن نمایش خانگی فیلم «اکسیدان»؛ بروزترین مورد از فیلم‌های تحریمی زمینه به وسیله موسسه هنرهای تصویری سوره وابسته به زمینه هنری پخش شده است که با فرض تایید آن می‌توان به خوبی به بی‌ثباتی زمینه در تصمیم‌گیری در تماس با کارهای سینمایی و سیاست یک بام و دوهوای این نهاد پی برد.

۶. موضوع تاسف بار در تماس با این تحریم‌ها آن است که زمینه هنری در شرایطی با ادعای حفاظت از حریم خانواده ایرانی در حال نمایش گسترده آثاری از قبیل «گشت۲»، «فروشنده»، «نهنگ عنبر» و «سلام بمبئی» در سینماهایش بود که فیلم‌های مهمی از قبیل «ماجرای نیمروز»، «نفس»، «یتیم‌خانه ایران» و «ویلایی‌ها» نتوانستند سهم چندانی از سینماهای زیاد زمینه هنری به دست آورند. آثاری که همگی مورد ستایش جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و حتی مقام معظم رهبری بودند و زمینه هنری تحت نام یکی از نهادهای حاکمیتی مجبور به پشتیبانی از این کارهای در مرحله اکران است و حتی براساس همان معیار «نمایش فیلم‌های خوب خانواده‌ها» که مورد ادعای مدیران زمینه هنری نیز هست؛ اکران این کارهای می‌موفق شد درمقایسه با فیلم‌هایی از قبیل «گشت ۲» و «نهنگ عنبر ۲» برای خانواده‌های ایرانی نسبتا خوب‌تر باشد.

* فردا

امیدواریم خبر “وقتی «گشت ۲» برای خانواده‌ها مفید است و «ویلایی‌ها» نه! – اخبار سینمای ایران و جهان” مورد استقبال شما قرار گرفته است. اگر دوست دارید این خبر را برای دوستان خود ارسال نمائید.

منبع

  • برچسب ها:

    به اشتراک بگذارید :

    مطلب قبل و بعد
    مطالب مشابه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

    - کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
    - آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد