در باب سینمای ایران برای شما علاقه مندان خبر داریم مبنی بر اینکه “ماجرای قهر آهنگساز مشهور با علی حاتمی در «دلشدگان» – اخبار سینمای ایران و جهان” که پیشتر بدان میپردازیم.

مهر:آهنگساز فیلم «دلشدگان» با اشاره به مشارکت های خود با مرحوم علی حاتمی شرح داد: به طرز حتم زنده یاد علی حاتمی در موسیقی من نقش بسیار عمده ای داشت. با این وجود بماند که من در زمان تولید موسیقی فیلم «دلشدگان» سه مرتبه با ایشان قهر کردم با اینحال واقعا عاشق پشت صحنه کارهایش بودند که به معنای حقیقی جشن بود.

نخستین نشست از سلسله نشست های تخصصی انجمن بازیگران سینمای ایران سه شنبه ۳۰ خرداد ماه با سخنرانی حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده صاحب اسم کشورمان در خانه سینما برگزار شد.

علی دهکردی عضو شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایرانی در ابتدای این نشست که بعدازظهر سه شنبه ۳۰ خرداد ماه با ۴۵ دقیقه تاخیر در تالار سیف الله داد خانه سینما برگزار شد با ابراز خرسندی از اجرا نخستین نشست تخصصی انجمن بازیگران سینمای ایران در سال ۹۶ با حضور حسین علیزاده گفت: شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران مدتی قبل این افتخار را داشت که میزبان حضور استاد محمدرضا شجریان در این مکان بود و بنده به خاطر دارم که ایشان قول دادند باز هم همراه با ما حضور داشته باشند. به هر حال ما هم مانند میلیون ها مردم عزیز ایران برای سلامتی هرچه زودتر استاد شجریان دعاگو هستیم و امیدوارم این هنرمند ارزشمند موسیقی کشورمان با سلامتی کامل همراه با بقیه حضور داشته و مجددا به نشست ما بیایند.

نت هایی که در وزارت ارشاد معطل ماند

حسین علیزاده هم بعد از صحبت های دهکردی گفت: من هرگاه در چنین مجالسی که می شنونم از من تعریف و تمجید می کنند احساس می کنم که پیرامون من غلو شده است چرا که من مانند افراد زیادی که دوستدار موسیقی هستند شوق موسیقی داشته و دارم. اتفاقا خوب یادم هست وقتی که بسیاری از خانواده ها به خواسته فرزندان خود توجهی نمی کردند و وقتی آنها می خواستند موسیقی کار کنند با خشونت عجیبی از جانب پدر و مادر مواجه می شدند، این پدر خیاط من و مادر خانه دارم بودند که به دلیل اینکه عشق در وجودشان بود به محض اینکه فهمیدند عاشق موسیقی هستم من را با تمام مشکلات مالی در هنرستان موسیقی ثبت اسم کردند و اکنون از آن دوران تا به امروز با این عشق زندگی کردم و مفتخرم که پدر و مادرم این لطف را در حقم کردند.

وی با اشاره به عدم دریافت نشان شوالیه که مدتی قبل از جانب دولت فرانسه به وی اعطا شد، شرح داد:  به طرز حتم هیچ هنرمندی از دریافت جایزه بدش نمی آید با اینحال عده ای از مواقع فضا به شکلی پیش می رود که هنرمند از دریافت جایزه اشباع می شود. وانگهی آنهایی که در خارج از کشور به قضاوت ما می نشینند نمی دانند هر یک از این نت هایی که برایشان جایزه تعیین کردند چقدر در وزارت ارشاد معطل بود تا مردم ایران آن را بشنوند. به این خاطر من اصولا از مدیران و هیچ فرد و نهادی هیچ انتظاری ندارم چون نمی دانند هنرمند برای ایجاد یک اثر هنری چه مشقت هایی را تحمل می کند.

خاطرات آقای آهنگساز از دوران طلایی لاله زار

این آهنگساز برجسته سینما که با گرفتن چهار سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر به همراه مجید انتظامی رکوردار دریافت جایزه بخش آهنگسازی است پیشتر صحبت های خود ادامه داد: وقتی شما تحت نام یک مخاطب واژه سینما را می شنوید فرقی نمی کند در چه رشته هنری سرگرم به تحصیل یا فعالیت هستید، چون این هنر زاویه تازه ای از زندگی را به شما نشان می هد که در زندگی حقیقی آن را کمتر می بینیم. و این همان موضوعی بود که از بچگی در آرزوها و تخیل من وجود داشت و تا به امروز نیز ادامه یافته است. من خوب به خاطر دارم وقتی بچه بودم به همراه برادرم که پیوسته به سینما علاقه مند بودیم عده ای از خرده فیلم ها را جمع می کردیم و پس از آن با دیگر کودکانی که به سینما علاقه مند بودند از روش یک عدسی دست ساز سینمایی می ساختیم و آنها را تماشا می کردیم.

خالق آلبوم «راز نو» در این بخش از صحبت های خود با اشاره به دوران طلایی منطقه لاله زار تهران تحت نام قطب فرهنگی سال های قبل از انقلاب عنوان کرد: لاله زار به معنا و معنی مطلق کلمه قلب فرهنگی تهران بود و می توانم بگویم شما اگر با چشمان بسته وارد خیابان لاله زار تهران می شدید با چشمان بسته می فهمیدید که در کجا قرار دارید. چرا که موارد مختلف سینماها و تئاترهای مختلف با نصب بلندگوهای متعدد در سردر سینما و تئاتر ها سعی در جلب خریدار داشتند که چنین فضایی واقعا شکوه و هیجان فراوانی را به این منطقه از تهران بخشیده بود. ما هم مانند خیلی از علاقه مندان سینما تخیلات این هنر ارزشمند را در لاله زاری پیدا کردیم که برای تماشای فیلم های سینمایی اش روزهای فراوانی به پس انداز کردن پول سرگرم بودیم.

فیلمفارسی، گنج قارون، فردین و حسین علیزاده

علیزاده با ذکر خاطراتی از علاقه مندی های دوران نوجوانی خود به سینما گفت: من قبل از اینکه موسیقی بخوانم سینما در زندگی من جریان داشت و من یادم هست که چه فیلم های غیرایرانی خوبی روی پرده سینماها اکران می شد که به معنای حقیقی تخیلات سینما را وارد زندگی حقیقی می کرد. برای ما سینما تنها تماشای یک فیلم روی پرده نبود حتی جزوی از زندگی بود که در درون اندیشه همه ما تزریق می شد. با این وجود آن موقع سینمای ایران با سینمای دوران ما خیلی فرق داشت و همراه با این فضا واژه ای به اسم «فیلمفارسی» وجود داشت که آثاری چون «گنج قارون» با بازی فردین مدلهای عینی آن است. اثری که من به شخصه آن را علاقه مندم و در لحظه هایی آن را مجددا تماشا می کنم.

وی گفت: با تمام این احوال سینما برای من بازهم دلنشین بود و اصلا فکر نمی کردم که روزی تحت نام آهنگساز در این عرصه حضور پیدا کنم. حتی در این سال ها از اینکه بگویم قبل از هر شغلی در سینما سرگرم به آهنگسازی هستم برایم دلنشین و لذت بخش است چرا که شغل آهنگسازی یکی از آرزوهای من بود که دوست داشتم روزی به آن برسم. من هیچ وقت آن دوران خاطره انگیز را فراموش نمی کنم که فیلم های خارجی با دوبله های شاهکار ایرانی چه ایام و شب هایی را برای ما رقم می زدند. من خوب یادم می آید وقتی این فیلم ها اکران می شد موسیقی اش برای ما زندگی بود که تا همین امروز هم ملودی عده ای از آنها از نمونه «لورنس  عربستان»، «باراباس» و «اسپارتاکوس» برای خودم زمزمه می کنم. با این وجود در همین دوران بود که بعد از دوران پهلوی و پیروزی انقلاب به تدریج سینمای روشنفکری مانند فیلم «گاو» شروع شد که در ایران هم بسیار مورد تایید قرار گرفت.

آهنگسازی در فیلمفارسی بدون فراگیری نت و نوازندگی

آهنگساز فیلم سینمایی «عشق طاهر» پیشتر صحبت های خود گفت: وقتی به تدریج بزرگ شدم و با دانشگاه از سینمای فیلمفارسی فاصله گرفتم، متوجه شدم که در اغلب این فیلم ها در بیشتر مواقع همه چیز مانند تصویر یک شکل بود و تماشاگر در این کارهای با تصانیفی رو به رو می شد که مرتب در حال تکرار شدن بود. تحت نام در آن دوران هنرمندی به اسم اسماعیل واثقی که خود از تحصیلکرده های موسیقی بود پسری به اسم حسین واثقی داشت که نه نت بلد بود و نه سازی می زد با اینحال از روی ذوقی داشت در چارچوب موسیقی کافه و کاباره به کار آهنگسازی فیلم سرگرم بود که واقعا جالب توجه بود. با اینحال در لحظه تولید فیلم گاو داریوش مهرجویی بود که وقتی هرمز فرهت موسیقی آن را تولید همه متوجه شدند که موسیقی فیلم هم می تواند به همراه محتوای اثر زاده شود.

این هنرمند اضافه کرد: بعد از شکل گیری این جریان موسیقایی در سینما بود که هنرمندانی چون اسفندیار منفردزاده ومسعود کیمیایی زحمت بسیار فراوانی در عرصه آهنگسازی فیلم انجام دادند. و مطمئنم ممکن است اگر موسیقی فیلمی چون «قیصر» به دست یک دکترای موسیقی هم تولید می گردد به زیبایی ملودی که منفردزاده در این اثر ایجاد کرد، نمی شد و این به جهت ارتباط ارزشمند آهنگساز و کارگردان بود که ماجرای موسیقی در فیلم را قبل از پیروزی انقلاب جدی کرد.

سینمای روشنفکری و یک انتقاد از سینمای جنگ

علیزاده پیشتر صحبت های خود به مسئله پیشرفت موسیقی فیلم در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بخشی از سینمای ما مبدل به عنصر روشنفکری می شود و اینجاست که یک نکته جالب اتفاق می افتد. اینکه آیا این سینمای روشنفکری یا سینمایی که ادای روشنفکری را در می اورد می تواند وجوه منفی نیز داشته باشد؟ آیا ما در این دوران روشنفکریم یا هنرمندیم یا هنرمند روشنفکریم؟ که با این وجود وقتی ما روشنفکر می شویم خیلی دنبال خواسته های خود در خارج از فضایی که در آن قرار داریم می رویم همزمان با اینکه باید بدانیم یک گنجینه در درون خودمان می باشد. گرچه در همین سینمای روشنفکری خودمان یا در درون سینمای جنگ که به طرز حتم در ان استثنائاتی می باشد فیلم های بسیار بدی تولید شد که منطبق بر حقیقت نبود.

آهنگساز فیلم سینمایی «ملکه» با اشاره به تلاش های شهید سید مرتضی اوینی در عرصه های پژوهشی سینمای دفاع مقدس و تطبیق آن با جریان حال حاضر سینمای مقاومت تصریح کرد: من در اینجا یک سئوال می کنم. اینکه سینمای ما در طرف دیگر حقیقت های جنگ چه واکنشی نشان داد؟ من هم معتقدم که مطمئنا فیلم های خوبی پیرامون جنگ ساخته شده است که باید انها را از میان تعداد دیگر فیلم های بد جدا کرد. با اینحال بر این باورم لحظه آن رسیده که پیرامون جواب به این پرسش به نتیجه ضروری دست پیدا کنیم و موسیقی فیلم نیز از این سنت خارج نیست. با این وجود من مدتی قبل موسیقی فیلم «ملکه» را ساخته بودم که بر این باورم این یک فیلم سینمایی جنگی نیست چون اساسا قرار نبود خشونتی در این اثر ترویج شود.  

روایت تولد عباس کیارستمی در سینمای مستقل ایران

وی گفت: در وقتی که سینمای جنگ و دستوری به حرکت خود ادامه می دهد، این سینمای مستقل است که خود را در سینمای ایران پیدا می کند و این یک اتفاق مبارک است. چونکه در این سینما فیلمسازی به زوایایی رسیده که بسیاری از چیزها در آن عادی نیست با اینحال در عین حال به سوی مردمی شدن نیز رفته است. این سینما لزوما هم سینمایی عامیانه ای نیست با اینحال با چاشنی نگاه هنرمندانه فیلمساز مبدل به جریان محکمی در سینمای معاصر ایران می شود.

آهنگساز فیلم «آواز گنجشک ها» شرح داد: اتفاقا در این سینماست که هنرمندان بزرگی چون عباس کیارستمی تحت نام یکی از روشنفکران سینمای ایران ظهور و بروز پیدا می کند و مخاطبان نیز با کارهای ایشان تماس خوبی برقرار می کنند. با این وجود ممکن است این سینما سینمای سرگرم کننده ای نیست با اینحال مردم باور کردند که چنین سینمایی هم می تواند وجود داشته باشد. انتظاری که نمود خود را به توجه به سینمای پرسانسور ایران و ممیزی های مختلف در دنیا مبدل به یکی مولفه های افتخار برانگیز می شود.

اغلب کارگردانان سینمای ایران به موسیقی توجه کمی دارند

به نوشته خبرنگار حسین علیزاده در قسمت دیگری از صحبت های خود با اشاره به نقش موسیقی در سینمای ایران تاکید کرد: به باور من موسیقی فیلم کسانی چون حسین واثقی که در حال حاضر در خارج از کشور حضور دارد و اتفاقا کارهای بامزه ای را نیز تولید کرده برای خود مکان مشخصی دارد. با اینحال چرا اکنون فکر می کنیم موسیقی در فیلم های ایرانی آن نقشی را که باید داشته باشد، ندارد؟ بیاییم به خودِ فیلم، تهیه کننده و کارگردان نگاه کنیم و ببینیم تمام عوامل سینما به ویژه کارگردان چقدر از موسیقی آگاهی دارد؟ که به باور من کارگردان خدای فیلم است و باید حداقل رابطه حسی با موسیقی داشته باشد. بنده بازهم مطرح می کنم که یکی از افتخاراتم این است که از سینمای ایران نکات بسیار فراوانی آموخته ام و حتی می تواند بگویم اینجا را بهتر از خانه موسیقی می دانم. با اینحال باید بگویم که در کمال تاسف اغلب کارگردانان سینمای ما توجه مقداری به موسیقی در سینمای ایران داشتند.

 

من بزرگ شده خیابان خیام و مارکت تهرانم که هویت ایرانی دارم و معتقدم فیلم ایرانی باید موسیقی ایرانی داشته باشد. من با همین دیدگاه بود که به کارگردانان ثابت کردم که جنس موسیقی ایرانی علیرغم اینکه خیلی ها رد می کنند جنس تصویراست

آهنگساز فیلم «زشت و دلچسب» گفت: من پیوسته لحظات بسیار شیرینی را با سینمای ایران سپری کردم با اینحال وقتی دیدم سینما به سوی روشنفکری رفته و اغلب کارگردانان دنبال نمونه هایی می روند که که به نحوی تقلید صرف از سینمای غرب است کمی دلگیر می شوم. من اینجا می خوام به همه سینمای ایران و حتی به عده ای از واکنش ها انتقاد کنم. اینکه چرا ما وقتی به هنرمند ایرانی موفق در سطوح بین المللی می گوییم «هنرمند جهانی» جغرافیای ایران را از نامش حذف می کنند. من در خیلی از جراید دیده ام که آقای کیهان کلهر را هنرمند جهانی یا نوازنده جهانی کمانچه عرضه می کنند. با اینحال من مایلم بگویم نوازنده بزرگی چون کیهان کلهر یک نوازنده ایرانی یا یک نوازنده کرمانشاهی است. یا مثلا هنرمندی چون بسم الله خان یک نوازنده هندی است. واقعا این واژه های مسخره چیست که عده ای ها به کار می برند؟ به باور من واژه گرایی رسم بدی است که در همه هنرها وارد شده است. وقتی شما فیلمی می سازید باید در جستجوی تولید اثری باشید که از این واژه گرایی ها و تقلید صرف از سینمای غرب پرهیز کند.

بهروز رضوی نخستین مشوق من برای ورود به سینما بود

این نوازنده تار تصریح کرد: برای ورود به آهنگسازی و موسیقی فیلم بهروز رضوی بود که در سالهای بسیار دور بعد از شنیدن موسیقی هایم من را ترغیب به ورود این فضا کرد. ایشان بعد از شنیدن اثر «نی نوا» بود که گفت باید بعد از این اثر موسیقی فیلم بسازم چرا که ایشان معتقد بود در موسیقی من تصویر می باشد. موضوعی که باور من هم هست و وقتی پیشنهادش را از بهروز رضوی دریافت کردم آن را جدی گرفته و وارد این فضا شدم.

علیزاده اضافه کرد: نخستین اثری که در آن تحت نام آهنگساز حضور داشتم یکی از فیلم های حسین محجوب بود که فرصتی برای نشان دادن پیدا نکرد با اینحال چون این هنرمند از دوستان ابتدا انقلاب من بود و با این وجود پولی هم برای تولید موسیقی نداشت کار را به من واگذار کرد. اتفاقی بعد از شنیدن ان به وسیله مرحوم بیگلری پور که آن موقع یکی از مدیران موسیقی رادیو و تلویزیون بود منجر به حضور جدی ام در این عرصه شد و به موسیقی فیلم «دلشدگان» رسید.

در «دلشدگان» سه بار با علی حاتمی قهر کردم

آهنگساز فیلم «دلشدگان»  با اشاره به مشارکت های خود با مرحوم علی حاتمی شرح داد: به طرز حتم زنده یاد علی حاتمی در موسیقی من نقش بسیار عمده ای داشت. با این وجود بماند که من در زمان تولید موسیقی فیلم «دلشدگان» سه مرتبه با ایشان قهر کردم با اینحال واقعا عاشق پشت صحنه کارهایش بودند که به معنای حقیقی جشن بود. اتفاقا روزی سرگرم صداگذاری موسیقی روی فیلم بودیم که من سر تدوین یکی از بخش ها با مرحوم حاتمی شدیدا دچار اختلاف شدیم و من استودیوی صداگذاری را ترک کرده و به سوی خانه رفتم و اتفاقا خیلی هم ناراحت بودم که این طرح را ترک می کنم. به هر حال همان شبی که با علی قهر بودم وی همراه همسرش با یک دسته گل به خانه من که آن وقت در خیابان توانیر بود آمد.

وی ادامه داد: من به توجه به حضور حاتمی در منزلم بازهم سرهمان قسمتی که با هم اختلاف داشتیم مجددا مطرح کردم که نمی شود این کاری که تو می گویی را انجام داد. با اینحال علی گفت: «حسین تو می تونی»   و همان لحظه منزلم را ترک کرد. و اکنون من ماندم و همان جمله کوتاه «تو می تونی» و یک شب بی خوابی. به هر حال ذهنم جوانه زد و برای آن قسمت که به اختلاف خورده بودیم از روش موسیقی پلی درست کردم تا در لحظه صداگذاری همانی باشد که می خواهیم. وقتی مجددا به استودیوی صداگذاری رفتم علی حاتمی بدون اینکه سئوالی کند به محمدرضا دلپاک گفت: «این را امتحان کن» و قبل از هر حرف دیگری رو به من کرد و گفت: «می دونستم تو می تونی» و من هنوز این جمله زنده یاد حاتمی را به خاطر دارم و سرلوحه کارهایم می گذاریم.

من بزرگ شده بازارم و مدافع موسیقی ایرانی در فیلم

این هنرمند پیشتر این نشست تخصصی که با حضور چندین عدد از بازیگران پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون برگزار شد با بیان اینکه هیچ گاه به قصد گرفتن سیمرغ به کار اهنگسازی فیلم سرگرم نبوده، تصریح کرد: من از آن گروه آهنگسازان نیستم که سه هفته مانده به مراحل نهایی فیلم تولید موسیقی آن را به عهده بگیرم. من بزرگ شده خیابان خیام و مارکت تهرانم که هویت ایرانی دارم و معتقدم فیلم ایرانی باید موسیقی ایرانی داشته باشد. من با همین دیدگاه بود که به کارگردانان ثابت کردم که جنس موسیقی ایرانی علیرغم اینکه خیلی ها رد می کنند جنس تصویراست.

علیزاده گفت: من فهمیدم که باید روی هویت موسیقی ایرانی توجه کنم. موسیقی کلاسیک ایران موسیقی فارسی زبانان اقوام ایرانی است که الهام گرفته از اشعار فارسی است و اگر بزرگانی چون عباس کیارستمی با موسیقی ایرانی رابطه نداشت و شاعران بزرگی چون احمد شاملو اساسا موسیقی ایرانی را دوست نداشت. با اینحال من بر این باورم فرهنگ این جامعه همه چیزش با هم است و اگر گاهی همین موسیقی ایرانی مخاطب را غمگین و ناراحت می کند به دلیل این مسئله است که قوه خلاقه از ان برداشته شده است. با این وجود که در اعتقادات مذهبی ما گریه کردن جزو ثواب هاست. کما اینکه اگر این نوحه ها نبود ما موسیقی ابزاری نداشتیم.

من و عباس کیارستمی هیچ وقت با هم قهر نکردیم

آهنگساز فیلم «آسمان زرد کم عمق» گفت: آیا کارگردان روشنفکر ما دنبال مشابه سازی فیلمی است که هنرپیشه اش باید مشابه آلن دلون و لوکیشن فیلم مشابه پاریس باشد؟   یا نه آنها مانند عباس کیارستمی دید دارند که دنبال نگاه های متفاوتی در سینمای خودش بود؟ با این وجود که بر سر این ماجراها من و کیارستمی هیچ گاه با هم قهر نکردیم و من پیوسته از ایشان تحت نام یک سینماگر ارزشمند یاد می کنم با اینحال همه اینها باعث این شد به این نکته اشاره کنم که ای کاش همان گونه که ما موسیقیدان ها سعی می کنیم سینما را بفهمیم شما سینمایی ها نیز موسیقی را بفهمید.

وی عنوان کرد: من در این مدت سعی کردم با موسیقی ایرانی به فیلم ایرانی هویت بدهم. من جهان خودم را با فیلم ها دنبال می کنم و حتی در این عرصه هم جدل داشتم با اینحال معتقدم در جایی موسیقی و سینما به هم می رسند. اتفاقا در طول این سال ها بسیاری از شاگردانم سینماگرانی هستند که موسیقی را کمتر از نمی شناسند و این مایه خرسندی است که بیننده چنین فضایی هستیم. به طرز حتم چنین دیدگاهی می تواند دربرگیرنده محیط تاثیرگذاری در عرصه موسیقی فیلم باشد. به امید روزی که با وجود این به سینما گر ایرانی فراتر از افتخار عشق می ورزیم با اینحال ارتباط موسیقی و سینما با سنخیت بیشتری باشد.

بازی پرستویی موسیقی «پایین تیغ» را برایم دیکته کرد

علیزاده در قسمت پایانی این نشست که به پرسش و جواب حاضران در نشست اختصاص داشت در جواب به پرسشی مبنی بر اینکه حضور بازیگر یا بازیگرانی انگیزه ای برای ایشان در جهت تولید موسیقی فیلم شده یا نه؟ گفت: من بر این باورم گاهی یک فیلم ساخته می‌شود و بعد کارگردان یاد موسیقی می‌افتد و گاهی اهنگساز یک زندگی را با فیلم شروع می‌کند به این خاطر در پاسخ این سئوال باید به سری «پایین تیغ» به کارگردانی محمدرضا هنرمند و بازی پرویز پرستویی اشاره کنم.  به هر حال من موسیقی این سریال را زمانی ساختم که نمی‌خواستم فعالیتی در عرصه آهنگسازی داشته باشم و اگر بخواهیم جمع بندی کنیم اصلا سفارش سریال قبول نمی کردم. با اینحال وقتی به دعوت دوستان سر فیلمبرداری این سریال رفتم  دیدم پرستویی در دو قدمی من بازی می‌کرد و بازی‌ایشان به گونه‌ای بود که ما نیز در پشت صحنه آن را باور و گریه می‌کردیم  و این پرویز پرستویی  بود که به جهت بازی‌ درخشانش تولید موسیقی آن سریال را به من دیکته کرد.

این آهنگساز پیرامون به کار گیری واژه مولف برای تولید کننده موسیقی یک اثر تصویری تاکید کرد: به طورحتم موسیقی را نباید ازعوامل فیلم  جدا کرد، چونکه اگر یک اثر هنری تالیف می‌شود موسیقی هم می‌تواند یکی از مولفه‌های آن باشد.

ایشان در پاسخ این سئوال که آیا در فیلمی که در یک روستا فیلمبرداری می‌شود، می توان از ساز غربی استفاده کرد؟ تصریح کرد: در این فضا همه چیز به ذوق هنرمند باز می گردد و اینکه ترکیب سازها  به ذوق تولید کننده اثر توجه می کنند. با این اوصاف هنرمند به مثابه یک نقاش است که می تواند از هر رنگی بهره ببرد، رنگ هایی که سازها قوطی آنها هستند.

اکبرزنجانپور، منوچهر شاهسواری، حریق تقی پور، ابراهیم حقیقی، همایون ارشادی، امین تارخ، فاطمه معتمدآریا، مرتضی ضرابی، فریبا کوثری،  قربان نجفی، سیامک جهانگیری، سینا جهان آبادی،  شهین علیزاده، حشمت آرمیده، روانبخش صادقی، افشین معصومی، فخرالدین صدیق شریف، جمشید گرگین، سحر محمدی، پرستو صالحی، رضا سخایی، علی بوستان، بهزاد خداویسی، شکر خدا گودرزی و تعدادی دیگر از هنرمندان از مردم کمپانی کننده در نخستین نشست تخصصی انجمن بازیگران سینمای ایران در سال ۹۶ بودند.

امیدواریم خبر “ماجرای قهر آهنگساز مشهور با علی حاتمی در «دلشدگان» – اخبار سینمای ایران و جهان” مورد استقبال شما قرار گرفته است. اگر دوست دارید این خبر را برای دوستان خود ارسال نمائید.

منبع

  • برچسب ها:

    به اشتراک بگذارید :

    مطلب قبل و بعد
    مطالب مشابه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

    - کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
    - آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد