در باب سینمای ایران برای شما علاقه مندان خبر داریم مبنی بر اینکه “عبدالعلی زاده: فیلم های سی امین جشنواره فیلم کودک همگی نشان از ضعف فیلمسازان و فیلمنامه نویسان دارد – اخبار سینمای ایران و جهان” که پیشتر بدان میپردازیم.

سینماپرس: علی عبدالعلی زاده کارگردان سینما در آستانه اجرا سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: فیلم های سی امین جشنواره فیلم کودک همگی نشان از ضعف فیلمسازان و فیلمنامه نویسان دارد و تا این ضعف ها جبران نشود سینمای کودک به هیچ عنوان نمی تواند مانند دوران طلایی خود به ثمر برسد.

این عضو هیأت انتخاب سی امین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اضافه کرد: متأسفانه وقتی که ما فیلم های متقاضی حضور در این دوره از جشنواره را بازبینی می کردیم به این نتیجه رسیدیم که متأسفانه هیچ کدام از فیلمسازان ما شناخت درست و درک صحیحی از جلوه های بصری ندارند و بدین جهت علیرغم تمامی تلاش هایی که کرده اند هیچ کدام از فیلم ها همانگونه که شایسته اش بوده از کار درنیامده و مطمئناً کودکان هم از آن ها استقبال نخواهند کرد.

وی ادامه داد: فیلمسازان ما مخصوصا کسانی که در زمینه سینمای کودک فعالیت می کنند بسیار ساده اندیش شده اند و فکر می کنند که مسأله دیزاین جلوه های بصری تصویری فیلم ساده است و نمی دانند که در کشورهای دیگر ماه ها و سال ها برای دیزاین جلوه های بصری لحظه صرف می شود و کسانی کارشناس و حاوی صلاحیت حرفه ای و با تجربه این کارها را انجام می دهند. تولیدکنندگان و فیلمنامه نویسان سینمای کودک در کشور ما اگر بخواهیم جمع بندی کنیم با مسائل روز بیگانه هستند و همین بیگانه بودن آن ها با جهان مدرن دلیل می شود که فیلم های شان به دل مخاطب ننشیند.

کارگردان فیلم سینمایی «تارزن و تارزان» خاطرنشان کرد: در حقیقت می توان به طرز خلاصه سخت عمده سینمای کودک در کشور را ناشی از ۲ قضیه دانست؛ اول آنکه فیلمسازان این سینما سواد کافی برای فعالیت در سینمای کودک ندارند و با سردستی گرفتن این نوع سینما و ساده انگاری های مفرط آثاری را تولید می کنند که به مذاق کودکان خوش نمی آید و دومین نکته هم آن است که سرمایه گذاران و تهیه کنندگان برای تولید کارهای سینمای کودک دچار نوعی ترس هستند و به این باور رسیده اند که اگر روی این نوع فیلم ها سرمایه گذاری کنند تمامی داشته های شان بر باد می رود.

این فیلمساز تأکید کرد: امروزه سینمای دنیا با فانتزی عجین شده است و پرداختن به جهان فانتزی نیز هزینه های فراوانی را طلب می کند که بسیاری از تهیه کنندگان سینمای ایران از آن عاجز هستند. وانگهی ماهواره ها و شبکه جهانی وب و… پر از فیلم ها و کارتون های ناب خارجی با بهترین کیفیت است که کودکان را سرگرم می کند و کودکی که برنامه های با کیفیت خارجی را دیده دیگر هرگز راضی به تماشای کارهای وطنی ضعیف نمی شود.

عبدالعلی زاده سپس با بیان اینکه تنها فیلم هایی مانند «شهر موش ها» و یا «کلاه قرمزی» به دلیل نوستالژی نسل های قبلی در اکران می توانند با موفقیت روبرو شوند اظهار داشت: نکته قابل تأمل آن است که کودکان حال حاضر از این نوع فیلم ها هم استقبال نمی کنند چرا که دیگر دوران عروسک ها و عروسک گردانی در سینمای کودک جهان کنار قرار داده شده و فیلم هایی مانند «هری پاتر» است که می تواند کودکان را شیفته خود سازد.

کارگردان فیلم سینمایی «سرتو بدزد رفیق» در خاتمه این گفتگو اضافه کرد: به دلیل آنکه کارهای سینمایی در کشور ما تنها مصرف داخلی دارند و هیچ مارکت جهانی برای ارائه فیلم های مان نیست.مرتباً در حال درجا زدن هستیم و هیچ تلاشی برای ارتقای کیفی کارهای خود نمی کنیم. بنده معتقدم شورای راهبردی سینمای کودک، بنیاد سینمایی فارابی، سازمان سینمایی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دیگر نهادها و ابزار های مرتبط با سینمای کودک و نوجوان بایستی با اهتمام جدی تمامی تلاش خود را به کار گیرند که سینمای کودک از ورطه خطرناکی که اکنون گرفتار آن شده نجات بیابد.

امیدواریم خبر “عبدالعلی زاده: فیلم های سی امین جشنواره فیلم کودک همگی نشان از ضعف فیلمسازان و فیلمنامه نویسان دارد – اخبار سینمای ایران و جهان” مورد استقبال شما قرار گرفته است. درصورت تمایل این خبر را برای دوستان خود ارسال نمائید.

منبع

  • برچسب ها:

    به اشتراک بگذارید :

    مطلب قبل و بعد
    مطالب مشابه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

    - کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
    - آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد