در باب سینمای ایران برای شما علاقه مندان خبر داریم مبنی بر اینکه “صنوف سینمایی کارگری یا هنری؟/ ثبت قانونی با چالشی از نوع بی تدبیری، سیاسی کاری و بی توجهی به دغدغه اهالی سینما – اخبار سینمای ایران و جهان” که پیشتر بدان میپردازیم.

سینماپرس: در پی مطرح انحلال عده ای از صنوف خانه سینما و شنیده هایی مبنی بر در آستانه انحلال قرار گرفتن عده ای از صنوف سینمایی دیگر، چندین عدد از اهالی سینما با بیان اینکه بی تدبیری، سیاسی کاری و جناح بندی و بی توجهی به دغدغه های عضو های خانه سینما دلیل اینگونه اتفاقات است خواستار رسیدگی هرچه سریعتر درمقایسه با این مسئله شدند.

به نوشته خبرنگار سینماپرس بعد از گذشت ۴ سال از بازگشایی خانه سینما و شعار دولت تدبیر و امید مبنی بر پشتیبانی از سینما و سینماگران این نهاد صنفی به دلیل مشکلات قانونی و با عده ای کج سلیقگی ها بالاجبار باید پایین نظر وزارت کار ثبت گردد و به دلیل آنکه بسیاری از صنوف آن امکان تأمین اوضاع ضروری را ندارند ناچاراً امکان ثبت نمی یابند. این موضوع در حالی است که سازمان سینمایی دولت دهم به دلیل همین مشکلات قانونی این نهاد صنفی را تعطیل کرده بود و پیگیر آن بود که صنوف پایین نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت قانونی برسند و در این عرصه نزدیک به نه صنف نیز ثبت قانونی شده بودند.

مدیران خانه سینما با بی تدبیری و به بهانه ثبت قانونی صنوف، اقداماتی کردند که منجر به حذف انجمن قدیمی و مشهور مستندسازان سینمای ایران شد. این موضوع دلیل شد تا مستندسازانی که از فریب کاری ها و شعارهای مدیران خانه سینما، سازمان سینمایی و مدیران فرهنگی دولت تدبیر و امید به تنگ آمده بودند طی فراخوانی ۱۶ خرداد ماه سال جاری جلوی خانه سینما تجمع اعتراضی برپا کنند.

در متن اعلامیه این انجمن آمده بود: «مدیریت خانه سینما در تازه ترین مجمع خانه به تاریخ اسفند ماه ۱۳۹۵ از دعوت نمایندگان قانونی انجمن مستندسازان سینمای ایران خودداری کرد و در عوض آن از نمایندگان انجمن صنفی کارگری جدید تاسیس کارگردان‌های سینمای مستند تهران در وزارت کار برای حضور در مجمع عمومی دعوت کرد. بعد از این عمل نمایندگان انجمن به نماینده و ناظر بر انتخابات مجمع از جانب سازمان سینمایی وزارت ارشاد انتقاد کردند و نامه ای با امضای ۱۱۰ نفر از اعضا در تازه ترین روزهای سال تسلیم سازمان سینمایی شد.

گام بعدی، دیدار جمعی از معترضین به رفتار خانه سینما با ریاست سازمان سینمایی ارشاد بود، در طول این دیدار ایشان موافق حفظ انجمن مستندسازان در خانه سینما و ادامه فعالیت های فرهنگی  انجمن مستندسازان بودند و قرار بر حل و فصل اختلافات شد.

دوم خرداد ۱۳۹۶ خانه سینما علیرغم اظهارات جناب آقای حیدریان ریاست محترم سینمایی، مانع ورود منشی انجمن مستندسازان به دفتر انجمن شدند. هیئت مدیره خانه در دیداری با آقای ابراهیم مختاری پیغام دادند که انجمن مستندسازان عضو خانه سینما نیست و دفتر بسته خواهد ماند.

از آن روز تا این لحظه رابطه هایی برای گفتگوی مسالمت آمیز و پس گرفتن دفتر انجمن با مدیر کل و مدیرکل هیئت مدیره خانه سینما صورت گرفت که در کمال تاسف بی حاصل بود.

از این جهت از اعضایی که به این رفتار غیرقانونی خانه سینما انتقاد دارند تقاضا میکنیم تا ساعت ۱۱ صبح روز سه شنبه ۱۶ خرداد ماه برای انتقاد به این پیش‌آمد و برای پس گرفتن دفتر و ابقای حضور انجمن در خانه سینما، مقابل خانه سینمای ایران در خیابان بهار جنوبی کوچه سمنان حضور بهم رسانند.»

پیروز کلانتری عکاس و مستندساز در پی مطرح انحلال عده ای از صنوف خانه سینما و اجرا تجمعات اعتراضی مستندسازان علیه سیاست های انفعالی مدیران این نهاد صنفی گفت: هیأت مدیره خانه سینما هم نمی تواند مانع کار ما شود چرا که ادامه فعالیت ما قانونی است با این وجود که از لحاظ مدیران خانه سینما ما مشروعیت قانونی نداریم. انجمن مستندسازان صنف قدیمی خانه سینما است و نمی توان فعالیت های این صنف و عضو های آن را که همگی از چهره های برجسته سینمای مستند هستند به راحتی ندید؛ ما امروزه میان صنف خود با صنفی که بیرون از خانه سینما تحت نام صنف مستندسازان تشکیل شده به سخت برخورده ایم و در حال این پرسش از مدیران خانه سینما هستیم که آیا تشکیل یک صنف تحت نام مستندسازان در بیرون از خانه سینما قانونی بوده یا نه؟ برخلاف اخبار غیر موثق خبر خوب اینکه میان عضو های صنف مستندسازان هیچ اختلافی نیست و ما دچار ۲ دستگی در صنف مان نشده ایم و همه عضو های انجمن بر این امر اتفاق نظر دارند که ما نباید در ذیل وزارت کار ثبت شویم.

دریانوش: صنوف خانه سینما صنوفی فرهنگی هستند و ثبت آن ها در زیرمجموعه وزارت کار اصلاً صحیح نیست

رضا دریانوش کارگردان و تهیه کننده سینما در پی مطرح انحلال عده ای از صنوف خانه سینما گفت: صنوف خانه سینما صنوفی فرهنگی هستند و ثبت آن ها در زیرمجموعه وزارت کار اصلاً صحیح نیست و انتقاد بسیاری از اهالی خانه سینما درمقایسه با همین مسأله است که زین پس تحت نام «کارگر» شناخته می شوند و نه «هنرمند»! انجمن های خانه سینما و خود نهاد خانه سینما نهادی فرهنگی و هنری است و مطمئناً اگر مشکلات قانونی دارد باید در زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت برسد نه اینکه بخواهند ما را مانند انجمن «سماورسازان» و «پتوبافان» و… پایین سری وزارت کار به ثبت برسانند. پس معنای فرهنگ و هنر با این اوصاف چه می شود؟

معتمدی: اجباری برای ثبت صنوف در وزارت کار نیست و تصمیم های شخصی دلیل ثبت صنوف در این وزارتخانه شده است

  امیر رضا معتمدی طراح مشهور جلوه های تصویری گفت:تا اینجای کار اجباری برای ثبت صنوف در وزارت کار نبوده و مسئله پیش نهاد خانه سینما به انجمن های سینمایی جهت ثبت در وزارت کار بوده تا با توجه به اساسنامه حال حاضر خانه سینما صنوف ثبت قانونی شده باشند و عده ای از صنوفی که قبلاً در وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا کشور به ثبت رسیده اند الزامی به ثبت مجدد صنف شان در وزارت کار ندارند. خانه سینما محلی برای حضور اصناف قانونی سینمایی است و مطمئناً اگر صنفی ثبت نشده باشد نمی تواند در این نهاد صنفی ادامه حیات دهد؛ تحت نام مثال انجمن جلوه های تصویری چند سال قبل در وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است و بدین خاطر ما انجمنی ثبت شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم با این وجود به دلیل آنکه هنوز تعداد عضو های ما به حد نصاب مورد نظر وزارت کار برای ثبت قانونی در آن وزارت خانه نرسیده ایم هنوز برای هماهنگی با صنوف دیگر در وزارت کار ثبت نشده ایم.

قنبری: عده ای از صنوف خانه سینما در بیشتر مواقع با توجه به منافع سیاسی حرکت می کردند/ ثبت قانونی صنوف تبعات مثبت فراوانی دارد

رهبر قنبری کارگردان سینما در پی مطرح انحلال عده ای از صنوف خانه سینما و اجرا تجمعات اعتراضی مستندسازان علیه سیاست های انفعالی مدیران این نهاد صنفی گفت: جناح بندی و سیاسی کاری آفت امروز سینمای کشور شده است؛ نه فقط اکنون که از دیرباز تا اینجای کار ما بیننده چنین مشکلاتی در سینمای کشور بوده و هستیم و هیچ گاه هم این قبیل مشکلات به روش ریشه ای حل نشده است. سال ها قبل و در لحظه ریاست آقای جواد شمقدری در سازمان سینمایی خانه سینما به یکباره بسته شده و مدیران سینمایی مطرح کردند که این نهاد صنفی به دلیل عدم ثبت قانونی باید پایین نظر وزارتخانه ای به ثبت برسد. در دولت یازدهم مدیران سینمایی خانه سینما را بازگشایی کردند و به مدیران این نهاد صنفی مهلت دادند که در یک بازه زمانی واضح خانه سینما را به ثبت قانونی برسانند با اینحال متأسفانه تا همین انتهای هیچ اقدام عملی برای ثبت قانونی خانه سینما برداشته نشد و در ماه های واپسین فشارهای متعدد مدیران سینمایی دلیل گردید که دست اندرکاران خانه سینما با وزارت کار وارد تعامل شوند و این نهاد صنفی را در این وزارتخانه به ثبت برسانند.

احمدی: ثبت قانونی صنوف مسأله ای اهمیت بینهایت زیادی دارد/ عدم مشارکت عده ای از صنوف سینمایی با مدیران وقت سینما دلیل تعطیلی خانه سینما شد

حافظ احمدی مدیرعامل انجمن عکاسان خانه سینما در پی مطرح انحلال عده ای از صنوف خانه سینما و اجرا تجمعات اعتراضی مستندسازان علیه سیاست های انفعالی مدیران این نهاد صنفی گفت: انجمن عکاسان سینمای ایران از سال ها قبل و در لحظه بسته شدن خانه سینما پیوسته پیگیر قانونی شدن بود و ما از حدود ۳-۴ سال قبل که خانه سینما بازگشایی بود تمام تلاش خود را به کار بردیم تا صنف مان را به ثبت قانونی برسانیم چرا که باور داریم ثبت قانونی صنوف مسأله ای اهمیت بینهایت زیادی دارد. بنده باور دارم همه اهالی خانه سینما در هر صنفی باید به قانون تمکین کنند خانه سینما برای ادامه فعالیت خود نیازمند آن است که از صنوفی پشتیبانی کند و آن ها را جزو زیرمجموعه ای از خود بداند که به ثبت قانونی رسیده باشند. متأسفانه عده ای از صنوف سینمایی از قانونی شدن تمکین نمی کنند که این مسأله دلایل متفاوتی دارد؛ عده ای از آن ها زیاده خواهی های بسیار دارند و درخواست هایی دارند که بسیار نامعقول است و وانگهی بسیاری از مردم هم با قانونی شدن سخت دارند و یقین دارند که مسأله قانونی شدن صنوف زیرمجموعه خانه سینما در امتداد همان راهی است که به تعطیلی خانه سینما منجر شد.

امیدواریم خبر “صنوف سینمایی کارگری یا هنری؟/ ثبت قانونی با چالشی از نوع بی تدبیری، سیاسی کاری و بی توجهی به دغدغه اهالی سینما – اخبار سینمای ایران و جهان” مورد استقبال شما قرار گرفته است. اگر دوست دارید این خبر را برای دوستان خود ارسال نمائید.

منبع

  • برچسب ها:

    به اشتراک بگذارید :

    مطلب قبل و بعد
    مطالب مشابه