در باب سینمای ایران برای شما علاقه مندان خبر داریم مبنی بر اینکه “تفاوت در سازمان سینمایی، مسکّن دردهای سینما یا مانعی برای مدیران آتی؟ – اخبار سینمای ایران و جهان” که پیشتر بدان میپردازیم.

سینماپرس: تفاوت گسترده‌ در سازمان سینمایی دو وجه دارد: در ابتدا مسکّنی برای التیام دردهای سینما است؛ از آن مهم‌تر هر فردی جانشین وزیر یا مدیرعامل سازمان سینمایی شود، مقابل رفتار انجام شده قرار خواهد گرفت و توان تغییر مردم منصوب‌شده را ندارد.

در هجدهمین روز ماه مبارک رمضان به یکباره تفاوت وسیعی در سازمان سینمایی رخ داد و ۲۰ حکم تغییر و ابقاء در معاونت‌های مختلف سازمان سینمایی صورت گرفت که عده ای از آن‌ها با انتقاد مواجه است، از آنجاییکه عملکرد اجرایی قابل قبولی در کارنامه ندارند و در پست‌های اساسی تنها به خاطر قرابت و نزدیکی به مشاوران مدیرعامل سازمان سینمایی منصوب شدند.

وزیر ارشاد به چه نحو به وزارت رسید

برای بررسی بهتر عملکرد مدیرعامل سازمان سینمایی خوب است مقداری به عقب بازگردیم و به دوران انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از علی جنتی رجوع کنیم. در مدتی که علی جنتی به صلاح‌دید مدیرعامل‌جمهور از سمت خود منفک شد، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی جنتی سرپرستی ارشاد را بر عهده گرفت تا مدیرعامل‌جمهور با فراغ بال بتواند وزیر ارشاد را انتخاب کند. با اینحال وزیر که قبل از این از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد کسب نکرده بود با تعداد رأی کم و ممکن است بتوان گفت «ناپلئونی» این نوشته مهم و ارزنده را عهده‌دار شد.

اولین خصوصیات بارز وزیر این است که بر خلاف جنتی با اهالی رسانه هیچ قرابتی ندارد و سؤالات اهالی رسانه را بدون جواب می‌گذارد و تنها دوربین‌های خبری برایش از ارزش دارا هستند و جالب است که در همین دوره، اهالی رسانه مورد توهین کسانی که خود، آن‌ها را در زمینه‌های مختلف (هنر و ورزش) چهره کردند، قرار دریافت کردند. به ذهن خطور میکند این بی‌ارزش و بی‌اعتنایی وزیر ارشاد به اهالی هنر تسری یافت تا جایی که وزیر بعد از انتخابات با اظهار نظری پیرامون هنرمندان این نوع رفتار را به اوج رساند و بالاخره با واکنش هنرمندان و عذرخواهی از اهالی هنر مواجه شد. 

دستاورد وزیر ارشاد

با اینحال مضاف بر این رفتارهای غیرحرفه‌ای، ببینم وزارت ارشاد در این دوره چند ماهه چه دستاوردی داشته است. وزیر در این دوره کارنامه ارزشمندی از خود به جای نگذاشت، ایشان نه فقط فعالیت چندانی در زمینه‌های مختلف صورت نداد حتی در همایش‌ها و فعالیت‌های فرهنگی از نمونه اجرای کنسرت، تئاتر، نمایش فیلم، افتتاح گالری، همایش‌های فرهنگی و قرآنی و … حاضر نشد مگر در مواردی که وزارت ارشاد متولی اجرا آن بود. وزیر نه فقط کاری در این دوره انجام نداد حتی کارهایی را که در دوره قبلی شروع شده بود معلق نگه داشت.

در دوره انتخابات اوج ناکارآمدی وزیر دیده می شود و بعد از انتخابات نیز با اظهار نظری که پیرامون هنرمندان مطبوعاتی کرد طوفانی به پاشد. ممکن است یکی از دلایل این رفتار، نزدیکی «حجت‌الله ایوبی» مدیرعامل سابق سازمان سینمایی تحت نام مدیرعامل ستاد انتخاباتی هنرمندان حامی مدیرعامل‌جمهور در دوران انتخابات بود. قرابت ایشان به هنرمندان و مدیرعامل جمهور و حضور گسترده هنرمندان در انتخابات این دوره، زنگ هشدار را برای وزیر ارشاد به صدا درآورد. 

به هم ریختگی معادلات 

وزیر ارشاد احساس هشدار کرد و یک رفتار اشتباه بعد از انتخابات دلیل شد تا معادلات ایشان بطور کلیً به هم بریزد. هنرمندان طوماری بلندبالا نوشته وآن را امضاء کردند و از مدیرعامل جمهور خواستند تا وزیر دیگری را که نگاه ایمنی نداشته باشد، برای این نوشته مهم منصوب کند. صالحی امیری زمانی بیشتر نگران شد که در نخستین نشست خبری مدیرعامل جمهور، در جواب به پرسش خبرنگار که آیا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر خواهد نمود یا نه پاسخی داده نشد و حجت‌الاسلام روحانی هیچ دفاعی از وزیر خود نکرد.

از اینجا وزیر شروع به فعالیت تازه ای کرد، ایشان سعی کرد در زمینه‌های مختلف تفاوت ایجاد کند تا خود را در نظر مدیرعامل‌جمهور و مجلس اکتیو نشان دهد. ایشان در زمینه کتاب برای این که بتواند دل ناشران را به چنگ آورد، واسپاری اجرا کنفرانس کتاب را به بخش خصوصی دارای اهمیت پیمان.

در زمینه سینما ضرب‌الاجل دو ماهه به مدیرعامل سازمان سینمایی داد که در این مهلت موقعیت فیلم‌های توقیفی واضح شود. صالحی امیری در اختتامیه بیست و پنجمین کنفرانس قرآن هم تاکید کرد: «یکی از سیاست‌هایی که در مجلس شورای اسلامی به نمایندگان مطرح کردم واگذاری امور تصدی‌گری و اجرایی زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نهادهای مردمی و فرهنگی است.»

با این تغییراتی که روند فعالیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل دیدن است، این مهم احساس می‌شود که وزیر نگران است و احساس می‌کند اگر به اشتراک وزرای دولت دوازدهم نامش در مجلس مطرح شود این دفعه نتواند نظر نمایندگان مجلس را جلب کند و در پست وزارت باقی بماند. 

تفاوت برای التیام دردهای سینما

زمینه سینما به دلیل مخاطب گسترده و عام‌تر بیش از دیگر هنرها مورد استقبال مردم است و بدین جهت هنرمندان این عرصه بیش از قبل مشهور هستند. وزیر ارشاد به این مهم توجه کرده و در این زمینه بیش از قبلی فعالیت کرد و تفاوت در این زمینه به یکباره رخ نمود. به این دلیل، ۲۰ حکم در این زمینه به وسیله مدیرعامل سازمان سینمایی که احتمال ماندنش در سمت ریاست سازمان سینمایی چندان قطعی نیست، عرضه شد.

این نگاه و تصمیم‌گیری نشان از این دارد که به هنرمندان و مردم نشان دهند که تفاوت گسترده در این زمینه انجام شده و بیننده تحول در این زمینه خواهیم بود، غافل از اینکه معاونت‌هایی که از ارزش ویژه ای دارا هستند مسئولین کارآمدی در این دوره ندارند. با اینحال قبلی از بررسی معاونین مدیرعامل سازمان سینمایی که در این مجال نمی‌گنجد، به این نکته مهم می‌رسیم که وزیر خواسته تا در این زمینه بیش از قبل تفاوت انجام شود تا مسکنی برای التیام دردهای هنرمندان سینما باشند.

اگر وزیر در این دولت ماندگار شود که تفاوت می‌تواند کارآمدی وزیر را نشان دهد اگر وزیر در دولت دوازهم نماند طبعاً مدیرعامل سازمان سینمایی نیز تغییر خواهد نمود با اینحال هر فردی در این نوشته قرار گیرد، نمی‌تواند به یکباره کسانی را که مدیرعامل سازمان سینمایی به‌آن‌ها حکم داده است، تغییر دهد. پس وزیر یا مدیرعامل سازمان سینمایی بعدی در طرف دیگر رفتار انجام شده قرار می‌گیرد و خواسته یا ناخواسته آنگونه رفتار می‌کند که محمدمهدی حیدریان مدیرعامل سازمان سینمایی خواسته است. 

این روند در زمینه‌های دیگر هم رخ می‌دهد تا چه وزیر بماند و چه نماند، ساختار تغییر نکند و سیاست زمینه‌ها آنگونه تعریف شود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حال حاضر خواسته است. این نوع تفاوت در زمینه ارشاد به یکباره نشان از این مهم دارد که وزیر یا مدیرعامل سازمان سینمایی هرکسی که باشد وزیر بعدی را مقابل یک رفتار انجام شده قرار دهد و سیاست‌های تجربه شده دهه شصت را در سینما دنبال کنند؛ سیاستی که سینمای ایران را به سینمای گلخانه‌ای بدل کرد و مشکلاتی که همه به آن واقف هستیم.

به خاطر بیاوریم پیش‌بینی خسرو نقیبی منتقد سینما را در برنامه هفت که گفت: ما یک دوره مدیریت ایشان را دیدیم، آن دوره آمدند تا فضا را بسته‌تر کنند تا از آن گشایش سیاسی بگذریم. و فکر می‌کنیم در مهلت باقیمانده نیز بیننده تنگ‌شدن بیشتر فضا باشیم! و بنظرم «شبکه نمایش خانگی» محل اصلی فعالیت سینماگران خواهد شد.

* فارس

امیدواریم خبر “تفاوت در سازمان سینمایی، مسکّن دردهای سینما یا مانعی برای مدیران آتی؟ – اخبار سینمای ایران و جهان” مورد استقبال شما قرار گرفته است. درصورت تمایل این خبر را برای دوستان خود ارسال نمائید.

منبع

  • برچسب ها:

    به اشتراک بگذارید :

    مطلب قبل و بعد
    مطالب مشابه