در باب سینمای ایران برای شما علاقه مندان خبر داریم مبنی بر اینکه “شروع رویای مخاطبان با نمایش «انتهای رویاها» – اخبار سینمای ایران و جهان” که پیشتر بدان میپردازیم.

سینماپرس: فیلم «انتهای رویاها» در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اکران عمومی شد.

به نوشته سینماپرس، فیلم «انتهای رویاها» ‌ی محمدعلی طالبی در اکران در ابتدا خود موفق شد نظر مخاطبان در گروه‌های سنی مختلف را جلب کند.

جریان این فیلم روایت‌گر قصه‌ی پسر بچه‌ای است که بهمراه خانواده‌ی خود در یکی از روستاهای شمال کشور زندگی می‌کند. خانواده‌ی ایشان مسوول نگه‌داری اسبی می‌شوند که تحت نام امانت نزد آن‌هاست، ولی باید گفت وسوسه‌ی سوارکاری دست از سر پسر برنمی‌دارد. شبی پسر اسب را از اصطبل خارج می‌کند. با این ایده، ایشان و خانواده‌اش دچار دردسرهایی می‌شوند که جریان اصلی فیلم را شکل می‌دهند.

از قبیل فیلم‌های چکمه، ‌ کیسه‌ی برنج، تیک.تاک و… کارگردان این دفعه نیز سر وقت نابازیگرها رفته است و بازیگران خردسال خود را از مدرسه‌های شمال کشور انتخاب کرده است. امیرحسام رضایی، شیوا فرهادی دو بازیگری بودند که در اولین اکران فیلم در جشنواره‌ی کودک شامگاه یازدهم تیر ۱۳۹۶ به مخاطبان عرضه شدند. این عرضه در حالی صورت گرفت که در اولین اکران، بلیت‌های این فیلم به طرز کامل فروش رفت و استقبال کودکان اصفهانی و خانواده‌هایشان، تیتر اصلی روز چهارم جشنواره شد.

ابوالفضل مرادی ۱۱ ساله مقیم اصفهان است. ایشان با انتهای این اکران نقطه قوت اثر را روایت رابطه‌ی حیوان و انسان دانست. ایشان گفت: «رابطه‌ی عاطفی اسب و پسر بچه برای من بینهایت سرگرم کننده بود. به نظرم چنین سوژه‌ای می‌تواند برای خیلی‌ها جالب باشد.»

امیرحسین مرادی برادر کوچک‌تر ابوالفضل، پنج ساله است. اتفاق مهمی که در فکر ایشان شکل گرفته حضور اسب در فیلم و ابعاد هیجانی اثر است که با سرکشی و شجاعت اسب همراه است. ایشان بیان میکند: «بهترین بخش فیلم جایی بود که آدم بدجنس به اسب شلیک می‌کرد با اینحال هیچ بلایی سر اسب نیامد و ایشان موفق شد شجاع باشد و فرار کند.»

فاطمه شمس همراه فرزندان خود به تماشای این فیلم نشسته بود: «تدوین و کادربندی کار را دوست داشتم. با اینحال از لحاظ موضوعی گمان می‌کنم کمی به سوی کلیشه رفت. در حقیقت نابینا شدن پسر را تحت نام یک جزء دوست نداشتم، با این وجود این را هم بگویم وقتی این بخش از جریان همراه با دیگر نکات قرار می‌گرفت، کلیت قابل قبولی ارایه می‌شد.»

این تنوع نگاه در مخاطبان تاییدی بر صحبت محمد میرکیانی، قائم‌مقام شبکه‌ی کودک و نویسنده‌ی اسم آشنای کودک و نوجوان است. وی با استقبال از حضور مجددا‌ی کانون در عرصه تولید فیلم، این حضور را قدمی ارزشمند می‌داند. ولی باید گفت ایشان تاکید کرد: «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل سابقه‌ی طولانی در تولید تولیدات فکری و فرهنگی؛ قابلیت ها، ‌لوازم و توانمندی‌هایی دارد که اساسی ترین آن‌ها ایجاد تماس با نسل‌ها و فرهنگ‌های مختلف در زمینه‌ی کودک و نوجوان است.»

داور سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ادامه داد: «کانون، هم در عرصه تولید کتاب، تولید تئاتر و اسباب‌بازی و… در صدر بوده و هست. با اینحال جای اجرا جشنواره‌ی فیلم به اشتراک فعالیت‌های آن خالی است. کانون جشنواره‌های دوره‌ای فراوانی را مانند جشنواره قصه‌گویی، جشنواره‌ی کتاب و مطبوعات برگزار می‌کند. با اینحال همراه با همه‌ی این‌ها امکان و ظرفیت دارد که جشنواره فیلم را برگزار کند چرا که بسیاری از کارهای برجسته در این عرصه از جانب کانون بوده است که همگی توانسته‌اند با مخاطبان متعدد با سلایق گوناگون تماس برقرار کنند.»

میرکیانی تاکید می‌کند: «سینمای کودک ما نیازمند ارایه‌ی کارهای رئال به دنیاست. چون اعتبار سینمایی با این دست کارهای ممکن می‌شود. بدین جهت شروع فعالیت‌های مجدد کانون در این عرصه باعث امیدواری است.»

کودک دیگری که در این اکران حضور داشت، از آزمایش ممتازاش، یعنی نخستین حضور در جشنواره‌ی فیلم‌های کودکان و نوجوانان صحبت کرد. شراره رضایی ۱۰ ساله گفت: «من نخستین بار است که فیلم‌های جشنواره را می‌بینم. «انتهای رویاها» سومین فیلمی بود که دیدم. باید بگویم فیلم احساسی و قشنگی بود و درمقایسه با بقیه‌ی فیلم‌ها بیش‌تر دوستش داشتم. در ضمن معنی خوبی داشت.»

وقتی از ایشان پیرامون‌ی این معنی پرسش می‌کنیم، جواب می‌دهد: «شخصیت اصلی فیلم با پنهان کردن یک اشتباه دلیل شد اتفاق‌های وحشتناک بیشتری بیفتد. همزمان با اینکه می‌موفق شد همان اول جلوی چنین موضوعی را بگیرد. به نظرم تولیدکنندگان فیلم خیلی خوب توانسته بودند این معنی را برسانند.»

با این اوصاف احمد اکبرپور نویسنده‌ی کودک و نوجوان و تهیه کننده پیرامون‌ی ضرورت بازگشت مجددا‌ی کانون به محیط سینما سخن گفت: «کانون از سالیان دور با دو قضیه شناخته می‌شده است، یکی کتاب و دیگری فیلم. با دور شدن کانون از محیط سینما، فیلم کودک و نوجوان زمین خورده است و رسم فیلم‌سازی متوقف شده است؛ یکی از دلایل این امر عدم تماس کارگردان‌ها با نویسندگان کودک و نوجوان است که باعث ضعف بزرگی شده است که در جشنواره شاهدش هستیم: ضعف فیلم‌نامه»

نویسنده‌ی کتاب «لحظه‌های سکسکه» از سری رمان نوجوان امروز ادامه داد: «در چنین اوضاعی تعامل بین نویسنده و کارگردان اهمیت بینهایت زیادی دارد و جایی که پیش‌تر توانسته بود این تعامل را ایجاد کند کانون است. لازم است بگوییم فیلم‌نامه‌های قوی یکی از دلایل موفقیت کارهای کانون در سال‌های دور بود هم‌اکنون هم تنها جایی که می‌تواند اثر خوب را در دست کارگردانان بگذارد کانون است. با این وجود تصویر این موضوع نیز می باشد، نویسندگان ما نیز رابطه‌ای با کارگردانان ایجاد نمی‌کنند که این نیز قابل پی‌گیری است.»

در انتهای اکران این فیلم ساحل همتی تازه ترین مخاطبی بود که پیرامون‌ی این اثر سخن گفت. همتی مادری است که یک فرزند خود را از دست داده است. ایشان با شخصیت مادر این فیلم همذات‌پنداری کرد و گفت: «فیلم یک جمله‌ی طلایی داشت: جهان حقیقی با دنیایی که دوست داری فرق داره. به نظرم تنها به خاطر همین جمله و مفهومی که منتقل کرده است باید به آقای طالبی جایزه داد، مانند فیلم‌های قبلی‌شان.»

برنامه ریزی شده است چهارشنبه ۱۴ تیر باز هم این فیلم در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در شهر اصفهان اکران شود. این اکران در قسمت جشنواره‌ی ایران ساعت ۲۰:۱۵ در پردیس سینما چهارباغ اصفهان خواهد بود. این درحالی است که هفته‌ی قبلی این فیلم تحت نام نامزد جایزه بهترین فیلم بلند کودک آسیا پاسیفیک عرضه شده است.

امیدواریم خبر “شروع رویای مخاطبان با نمایش «انتهای رویاها» – اخبار سینمای ایران و جهان” مورد استقبال شما قرار گرفته است. اگر دوست دارید این خبر را برای دوستان خود ارسال نمائید.

منبع

  • برچسب ها:

    به اشتراک بگذارید :

    مطلب قبل و بعد
    مطالب مشابه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

    - کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
    - آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد